Spillemyndigheden - Regulering af spil i Danmark

Spillemyndigheden
Anders Rosengren

Spillevirksomheden i Danmark er ret udviklet og næsten fuldstændig legaliseret, da online casinoer og landbaserede etablissementer med licens har formået at vinde spillernes tillid og respekt gennem årene af deres eksistens.

På trods af aldersbegrænsninger, strenge regler for registrering og identitetsbekræftelse foretrækker spillere lovligt spil, da deres forbrugerrettigheder i dette tilfælde er beskyttet. Online kasinoer søger til gengæld at få en licens og forlader det ulicenserede marked fuldstændigt – officielle danske spillesider er prestigefyldte og populære, og det er et stort antal tilfredse kunder, der er nøglen til store overskud.

Danmark er nået langt i bestræbelserne på at bringe lovligt spil til dette niveau af kontrol og gennemsigtighed. Det hele startede i 2000 med oprettelsen af ​​Spillemyndigheden under Skatteministeriet og kontrollen med alle landbaserede spillehaller. I 2012, med vedtagelsen af ​​den nye spillelov, kunne danskerne få de første lovlige online spilletilbud, som også kontrolleres af denne instans. Lad os se på hvad Spillemyndigheden er, hvordan denne regulator fungerer, og hvordan dens aktiviteter gør moderne online gambling bedre, mere gennemsigtig og mere rentabel for spillere.

Hvorfor du har brug for en spilleregulator

Gambling er en af ​​de ældste og mest populære former for underholdning. Dette er en mulighed for at opleve lidt spænding, mærke adrenalinen, prøve lykken og få en masse endorfiner, når du vinder. Men sammen med underholdningskomponenten er dette også et stort felt for svindlere, visse risici for afhængighed og i nogle tilfælde en kilde til reelle problemer. Derfor er det vigtigt at regulere spilvirksomhede og sikre beskyttelsen af ​​spillerens forbrugerrettigheder. Det er præcis, hvad Spillemyndigheden gør – at regulere det lovlige spillemarked i Danmark.

Spillemyndigheden – lidt historie

Danmark er en af ​​Europas førende inden for legalisering af gambling. Spillemyndigheden blev grundlagt i 2000, hvilket i gennemsnit er 10 år forud for legaliseringen af ​​spil i andre lande. Spillemyndigheden blev grundlagt under Skatteministeriet, og organet var i de første 10 år hovedsageligt involveret i kontrollen med landbaserede kasinoer, spillehaller og lotterier, og alle operatører legaliseret af den var faktisk monopolister.

I 2012 blev hovedloven om hasardspil vedtaget. Denne begivenhed indvarslede en ny æra for gambling i Danmark. Hvis markedet tidligere var monopoliseret, nu er det tid til liberalisering, har mange udenlandske operatører adgang til danske aktører. I dag vil enhver, der ansøger og består alle checks, kunne tilbyde lovligt spil i Danmark med undtagelse af lotterier (Danske Lotteri Spil-monopol blev bevaret her). Efter lovens første år blev Spillemyndigheden i 2013 udskilt til en selvstændig, dog ansvarlig over for Skatteministeriet, organisation med egen direktør og lokaler i København. Tilsynet har siden 2016 haft hovedsæde i Odense, men det har også afdelinger i Jylland og København.

Spillemyndighedens kerneværdier og beskyttelse af danske spilleres forbrugerrettigheder

Spillemyndigheden har arbejdet på at kontrollere lovlige spiltilbud i over 20 år. Her er de kerneværdier, som regulatorens team opretholder:

  • Sikring af et ansvarligt, retfærdigt og velreguleret spillemarked i Danmark.
  • Orientering af spilvirksomheden til spillernes og spilsoftwareudbyderes interesser.
  • Udstedelse af passende licenser og tilsyn med lovlige operatører.
  • Blokering af ulovligt spil og beskyttelse af borgere mod svindel.
  • En ærlig analyse af spilmarkedet for at give klare og gennemsigtige anbefalinger til forbedring af det.
  • At dele viden og erfaring om reguleret spil med andre lande.
  • Støtte til arbejde i form af en åben dialog med interessenter i spillebranchen.
  • Ansvarlig regulering og forbrugerbeskyttelse for danske spillere.

For at det lovlige spiludbud kan blive populært blandt borgerne, og for at vinde over spilbranchens sorte marked, sikrer Spillemyndigheden, at spillernes rettigheder som forbrugere er fuldt beskyttet. Som en del af denne opgave sikrer tilsynsmyndigheden, at danskerne, når de spiller med en licenseret operatør, kan regne med:

  • rigtigheden og relevansen af ​​de oplysninger, der leveres af spillevirksomheden eller spillesiden;
  • pålidelig beskyttelse af alle data, der overføres til operatøren under registrering, verifikation og transaktioner (indskud, hævning af penge);
  • fuld overholdelse af fortrolighedspolitikken, undtagen som krævet ved lov;
  • beskyttelse af din konto mod uautoriseret adgang fra tredjeparter;
  • brug af dokumenterede og pålidelige betalingssystemer, der garanterer sikkerheden af ​​finansielle oplysninger;
  • løsning af alle spørgsmål om beskatning af en spilleside i tilfælde af store gevinster;
  • ærlighed og gennemsigtighed af alle spil, hvis resultater afhænger af arbejdet i en certificeret RNG;
  • loyale og gennemførlige bonusbetingelser, der overholder lovbestemmelser.

Danske spillere kan regne med beskyttelsen af ​​deres rettigheder som forbrugere, og i tilfælde af eventuelle krænkelser kontaktes Tilsynet med klager over operatøren. Alle sådanne klager behandles og kontrolleres, og hvis der virkelig finder overtrædelser i driften af ​​onlinekasinoet sted, forpligter regulatoren operatøren til at kompensere for tabene og rette deres arbejde for at forhindre en gentagelse af præcedensen.

Nøgleansvar for Spillemyndigheden

For at kunne varetage sin regulatoriske rolle på det danske spillemarked skal Tilsynet fuldt ud opfylde alle de pligter, som er pålagt det, herunder:

  • Foretage en grundig kontrol af alle ansøgere om en licens, og udstede en arbejdstilladelse, hvis operatøren overholder alle lovkrav.
  • Kontrol af alle licenstagere for at sikre, at de overholder principperne for fair play og lovligt arbejde.
  • Retshåndhævelse mod operatører af spillemarkeder i tilfælde af overtrædelser eller ulovlige aktiviteter.
  • Bekæmpelse af matchfixing, manipulation med resultaterne af ethvert spil og hvidvaskning af penge gennem gamblingbranchen.
  • Udførelse af informationsaktiviteter til forebyggelse og forebyggelse af ludomani.
  • Beskyttelse af rettighederne for mennesker, der ønsker at tage en pause fra gambling.
  • Ledelse af ROFUS – det centrale register over selvudelukkede spillere.
  • Sikring af driften af ​​StopSpillet – en organisation, der hjælper afhængige spillere.
  • Føre statistik og rapportere om spil i Danmark.
  • Kontrol med reklame- og marketingaktiviteter udført af operatører.

Derudover har Spillemyndigheden også en lovgivende rolle. Tilsynsmyndigheden er forpligtet til at opdatere og opdatere den lovgivningsmæssige ramme inden for gambling i overensstemmelse med kravene på det voksende iGaming-marked. Tilsynets endelige mål er at gøre sådan underholdning sikker og retfærdig for danskerne og skabe de maksimale betingelser for vækst af lovlige operatører, hvilket gør ulovligt spil ukonkurrencedygtigt.

Organisation og struktur af Spillemyndigheden

Selv om Spillemyndigheden er uafhængig, er den stadig ansvarlig over for Danmarks Skatter og Afgifter. Men kroppen har sin egen uafhængige struktur:

Organisation og struktur af Spillemyndigheden

Spillemyndigheden ledes af direktør Anders Dorph, som tiltrådte denne stilling i november 2020. Inden da arbejdede Anders i Udlændingestyrelsen, Justitsministeriet og havde desuden ledende stillinger i dansk politi. Følgende afdelinger er underlagt kontorets direktør:

  • Økonomi, Ledelse og Administration, Leder – Anne Mortensen;
  • Ulovligt spil, matchfixing og markedsanalyse, ledet af Jan Madsen;
  • Monopol og landspil, leder – Torben Ersboll;
  • Betting og online casino, konstitueret chef – Jan Madsen;
  • Data og Systemer, Leder – Richard Nørgaard;
  • Ansvarligt spil, hvidvask og non-profit lotteri, leder af Linda Lomborg;
  • Funktionsleder Birgit Elnegaard.

Takket være et velkoordineret arbejde i alle afdelinger har Tilsynet en professionel tilgang til reguleringen af ​​det danske spilmarked, alle medarbejdere er eksperter inden for deres områder og overholder organisationens kerneværdier​.

Dansk lovgivning om Spillemyndigheden

Spillemyndighedens arbejde er underlagt dansk lovgivning, og alle repræsentanter for tilsynsmyndigheden er forpligtet til at overholde de krav og normer, som den har fastsat. Der er en række love, dekreter og reglementer, som regulerer spil og dets kontrol, her er de vigtigste:

Du kan stifte bekendtskab med disse og andre love, der regulerer Spillemyndighedens arbejde, og alle operatører af det danske spilmarked, på regeringens hjemmeside Retsinformation. Alle udøvende love, lovgivningsdekreter og dekreter er offentliggjort i det offentlige domæne.

Spillemyndigheden – samarbejde

Spillemyndigheden samarbejder med forskellige organisationer for at sikre gennemsigtigt, retfærdigt og ansvarligt spil i Danmark såvel som i andre EU-lande. Dette gør det muligt for regulatoren at have en betydelig indflydelse på spilbranchen og virkelig diktere dens vilkår til operatører, der ønsker at tilbyde spilunderholdning i vores land. Lad os finde ud af, hvilke organisationer Spillemyndigheden arbejder med, og hvilke muligheder det giver kontoret.

Statslige organer

Spillemyndigheden er en del af “Den Nationale Platform” samarbejdsforum inden for rammerne af kampen mod hvidvask. Derudover samarbejder regulatoren med følgende statslige organer:

  • Kulturministeriet;
  • Generalanklagerens kontor;
  • National enhed for særlig kriminalitet;
  • Dansk Internet Gambling Forening;
  • Dansk licenserede spil;
  • Danmarks Idrætsforbund;
  • skatteforvaltningen.

Dette giver regulatoren mulighed for direkte at påvirke spilindustriens operatører gennem reklamerestriktioner, skatterevisioner, retssager og andre foranstaltninger, der hjælper med at bringe skrupelløse spilvirksomheder for retten.

Internationale instanser

Spillemyndigheden arbejder på mange fronter på den internationale arena. For eksempel var repræsentanter for tilsynsmyndigheden en del af EU’s ekspertgruppe for onlinespiltjenester indtil 2018, indtil gruppen blev opløst, hvilket skabte mere moderne organisationer:

  • EPAS – Dette organ arbejder på en konvention, der skal bekæmpe matchfixing og sikre sportens integritet, og danske eksperter fra Spillemyndigheden hjælper aktivt med dette.
  • IAGR – denne organisation forener spillemyndigheder i forskellige jurisdiktioner, og da spil har været legaliseret i vores land længere end i mange andre lande, deler Myndigheden sin erfaring med at udstede licenser og føre tilsyn med operatører.
  • GREF er et forum for europæiske spillemyndigheder, hvor Spillemyndigheden indsamler statistik om landbaserede og godkendte online casinoer i Danmark.

Derudover har den danske Spillemyndighed en række bilaterale aftaler med lande som Frankrig, Storbritannien, Alderney, Gibraltar, Isle of Man, Jersey og Malta. Dette giver dig mulighed for at blokere skruppelløse operatører på internationalt plan, hvilket forhindrer svindlere fra nabolande i at komme ind på det danske spillemarked.

Lokale organisationer

Kontoret samarbejder med en række medicinske institutioner i landet. Det er centre, der tilbyder behandlingsprogrammer for ludomani til afhængige spillere. Det er takket være tilsynsmyndighedens arbejde og de nødvendige lovgivningsmæssige rammer, at disse centre betjener problemspillere gratis og hjælper med at rette op på skaden forårsaget af spil. Sådanne centre leverer også anonym statistik over afhængige spillere i henhold til forskellige udvælgelseskriterier – køn, alder, social status osv. Dette giver Spillemyndigheden mulighed for at udskille risikogrupper og implementere de nødvendige krav til spilmarkedsoperatører for at forhindre udviklingen af ​​ludomani hos flere afhængige personer.

Udstedelse af licenser og løbende tilsyn med spiloperatører i Danmark

Spillemyndigheden har kapacitet nok til fuldt ud at regulere spillemarkedet i Danmark. Derfor anerkendes licenser udstedt af myndigheden ikke kun i vores land, men også i mange andre jurisdiktioner. Dette skyldes, at operatører bliver nøje kontrolleret, når de opnår arbejdstilladelse, samt efterfølgende tilsyn med deres aktiviteter. Og det gælder alle deltagere i iGaming-industrien – landbaserede etablissementer, spilleautomater på offentlige steder (kiosker, butikker, restauranter osv.), pokerklubber, sportslotterier, online casinoer og alle former for lotterier.

Spillemyndighedens krav til potentielle licenstagere

En af Spillemyndighedens hovedopgaver er at verificere operatører og udstede spillelicens. En sådan licens giver virksomheden mulighed for at tilbyde følgende spil til danskerne:

For at et spiltilbud skal være berettiget til licensen, skal det involvere et væddemål, en mulighed for at vinde og have et element af chance. I dette tilfælde betragtes spillet som hasardspil, og operatøren kan ansøge om en tilladelse.

For at ansøge om en licens skal operatøren levere følgende pakke af dokumenter:

  • blanket 2-01 – ansøgning om tilladelse;
  • formular 2-02 – personlig erklæring;
  • formular 2-03 – information om valg af spil;
  • blanket 2-04 – erklæring fra en virksomhedsrepræsentant.

Operatøren skal desuden give Spillemyndigheden adgang til spildatalageret og tilslutte sig ROFUS-systemet (registret over frivilligt udelukkede spillere), betale et gebyr på 304.500 kr. samt bestå følgende kontrol:

  • for spilsoftwarens overholdelse af alle krav i dansk lovgivning på spilområdet;
  • for tilstedeværelsen af ​​certifikater for spil og RNG i henhold til ISO/IEK-standarder;
  • eksistensen af ​​systemer til at udelukke muligheden for registrering af mindreårige spillere;
  • korrekt forbindelse og evnen til at arbejde med ROFUS;
  • om sikkerheden og pålideligheden af ​​de foreslåede betalingsmetoder;
  • om rigtigheden og sikkerheden af ​​overførslen af ​​oplysninger om kunder og evnen til at overholde privatlivspolitikken;
  • tilgængelighed og mulighed for at bruge værktøjer til ansvarlige spil.

Desuden skal casinoet være digitalt signeret, registreret hos Erhvervsstyrelsen og være klar til at levere årsrapporter om opdatering af spilsortimentet. Proceduren for at opnå en licens kan tage flere måneder, tilladelsen udstedes for en periode på 5 år, derefter skal den fornyes.

Tilsyn med licenserede operatører

De fleste danske spillere foretrækker at spille med lovlige operatører, ikke kun fordi de engang har bevist deres pålidelighed, men også fordi de konstant overvåges. I dag har 45 virksomheder licens i Danmark, 33 af dem tilbyder deres spil online. Du kan se hele listen over licenstagere på regulatorens officielle hjemmeside.

Alle operatører, der er godkendt af myndigheden, skal indsende en årlig rapport om deres aktiviteter. Derudover udfører Spillemyndigheden en række obligatoriske kontroller, herunder:

  • fysiske inspektionsbesøg i landbaserede spillehaller og steder for placering af spilleautomater;
  • verifikationer baseret på yderligere inspektionsprojekter, som kan annonceres eller uanmeldt;
  • inspektioner for overholdelse af lov om hvidvaskning af penge;
  • fuldskalainspektioner af udbydere, som modtager mange klager;
  • særlige og tematiske inspektioner af alle operatører i henhold til det valgte kriterium;
  • individuelle kontroller og undersøgelser af specifikke klager fra spillere.

Du kan indgive en formel klage direkte på Spillemyndighedens hjemmeside i sektionen Kontakt. Der er udgivet en særlig formular, hvori du skal angive data til kommunikation og vælge genstand for appellen, for eksempel onlinekasinoer, turneringer, ulovlig reklame og markedsføring, certificering, ansvarligt spil osv. I et særligt felt er det nødvendigt at beskrive essensen af ​​klagen, det foreslås også at vedhæfte en fil (dokument, skærmbillede, foto), der bekræfter gyldigheden af ​​kravet.

En Spillemyndighed der håndhæver retten

Spillemyndigheden undersøger omhyggeligt alle klager og foretager en særlig kontrol af den operatør, der har begået overtrædelsen. Gennem samarbejde med andre offentlige myndigheder og internationale organisationer, i overensstemmelse med lov om hasardspil, kan regulatoren starte håndhævelses aktiviteter i tilfælde af, at en overtrædelse bekræftes:

  • Øjeblikkelig forbedring. Hvis overtrædelsen er formel eller mindre, kan spiludbyderen indrømme, at han har lavet en fejl. Spillemyndigheden kan i så fald udsende anbefalinger til øjeblikkelig udbedring af overtrædelsen, og hvis de gennemføres, vil operatøren ikke blive holdt alvorligt ansvarlig.
  • Påbud. Hvis overtrædelsen er væsentlig, eller operatøren nægter straks at genkende den og rette den, kan kontoret indgive dokumenter til retten og få et officielt forbud mod denne udbyders arbejde. Således vil dets aktiviteter blive stoppet, indtil overtrædelserne er rettet, og alle mulige aktiviteter fra operatøren i denne periode vil blive betragtet som ulovlige.
  • Politianmeldelse. Forsætlige eller grove overtrædelser af loven giver Spillemyndigheden mulighed for at anmelde det til politiet. Politiet udfører en række aktiviteter, hvis endelige resultat er pålæggelse af en bøde til en lovovertrædende operatør eller en strengere straf, hvis det er fastsat i straffeloven.
  • Videregivelse af oplysninger. Enhver overtrædelse, der ikke straks er blevet rettet, og foranstaltningerne til undertrykkelse heraf er genstand for offentlighed på Spillemyndighedens officielle hjemmeside. Samtidig er perioden for udsendelse af en sådan publikation mindst 5 år, dette er nødvendigt for at informere spillere om risiciene forbundet med at spille med en bestemt operatør.

Derudover kan Myndigheden altid henvende sig til internationale organisationer og indgive en anmodning om at blokere en bestemt operatør i andre lande. Denne forebyggende foranstaltning gælder ulovlige udbydere og svindlere, der miskrediterer lovligt spil i Danmark.

Spillemyndighedens statistik

Spillemyndigheden udsteder ikke kun licenser og fører formelt tilsyn med operatører, men indsamler også statistiske data om forskellige kategorier af spil og grupper af spillere, naturligvis anonymt. Dette giver Spillemyndigheden mulighed for at fremhæve de nuværende tendenser i spilindustrien og om nødvendigt justere de lovgivningsmæssige normer for at give bedre beskyttelse af spillernes forbrugerrettigheder og tillade lovligt spil at udvikle sig under de mest behagelige forhold.

Generelle spillestatistikker i Danmark

Fra Spillemyndighedens rapporter kan man se en stigning og et fald i efterspørgslen efter underholdning såsom lotterier, online casinoer, sportsvæddemål, landbaserede spilleautomater og spil i landbaserede casinoer. Diagrammet fra Spillemyndighedens rapporter viser tal for 2012, 2019 og 2021. Dynamikken i udgifterne til forskellige typer spil:

Generelle spillestatistikker i Danmark

Som du kan se, har efterspørgslen efter lotterier generelt holdt sig på samme niveau, endda steget lidt, forbruget af spillere på online casinoer er fordoblet, forbruget på sportsvæddemål er steget fra 1,635 millioner danske kroner til 2,649 millioner. Samtidig er mængden af ​​penge brugt på landbaserede spilleautomater faldet markant, og landbaserede virksomheder har mistet omkring en tredjedel af deres overskud. I 2022 blev der foretaget en yderligere nedskæring af det samlede antal spilleres indsatser, gamblingmarkedet modtog følgende fordeling på websteder:

Markedsandele for spilområder

Faktisk kan vi bemærke, at 33% af spillerne foretrækker lotterier, og det er flertallet af spillerne. 29 % gik til online casinoer, 23 % til sportsvæddemål, så i dag opererer det primære gamblingmarked i Danmark i disse områder. Derudover skiller en anden trend sig ud – de fleste foretrækker at spille på en mobiltelefon. I 2012 lancerede størstedelen af ​​spillerne, som er 89 %, spilunderholdning på computere eller bærbare computere. I 2022 er antallet af pc-gamblere faldet til 30 %, og 70 % af danskerne foretrækker at spille på mobilen.

BSI for onlinevæddemål og onlinekasino efter salgskanaler

En anden interessant tendens er, at unge mænd i alderen 18-35 foretrækker gambling, her er statistikken over aktive konti for 2021, under hensyntagen til spillernes køn og alder:

Fordeling af aktive onlinekasinokonti efter kon og alder

Landbaseret spillemarked

Spillemyndigheden noterer sig den nedadgående tendens i overskud optjent af landbaserede spillehaller sammenlignet med tilbuddet om lovligt onlinespil. Desuden kan denne tendens tydeligt ses over 10 års legalisering og aktivt arbejde med sikkerheden på online casinoer:

BSI på spilmarkedet efter salgskanaler

Faktisk indbringer kasinoer, spilleautomater og automater på caféer eller restauranter i dag mindre end 40 % af den samlede indkomst fra gambling. Danskerne stoler i stigende grad på RNG-baserede spil, det fremgår også af rentabiliteten af ​​visse kategorier af underholdning i landbaserede kasinoer:

BSI for onlinekasino i 2022 efter spiltyper

Langt størstedelen af ​​overskuddet i 2022 kommer fra spilleautomater, de tog 76% af den samlede rentabilitet af landbaserede spillehaller. Det betyder, at det er lykkedes Spillemyndigheden at få bugt med riggede spilleautomater gennem strenge tests og en forpligtelse til at certificere sådan underholdning.

Ansvarligt spil og problemer med spil for mindreårige

Takket være spilstatistikken overvåger Spillemyndigheden ikke kun generelle tendenser på spillemarkedet. Myndigheden fremhæver også nøglespørgsmål relateret til ansvarlig spiladfærd og mindreåriges spil. Dette giver dig mulighed for at kontrollere dynamikken i udviklingen af ​​ludomani og at forstå, hvor mange yderligere foranstaltninger der er nødvendige for at beskytte sårbare dele af befolkningen mod den overdrevne indflydelse fra spil.

Vækst i antallet af afhængige aktører

Spillemarkedet i Danmark er blevet lovligt og attraktivt, men samtidig er antallet af mennesker, der har problemer med spil, steget. Hvis 0,38 % af spillerne i 2016 havde alvorlige problemer med gambling, steg dette tal i 2021 til 0,67 %. Det er ikke voldsomme, men den opadgående tendens bekymrer Spillemyndigheden. Samtidig er antallet af spillere med mindre problemer næsten fordoblet i samme periode:

Vækst i antallet af afhængige aktører

Spillemyndigheden foretog yderligere undersøgelser, der viste, at problemspillere bruger væsentligt mere tid på at spille, 14 % af dem spiller 29-35 timer om ugen:

Vækst i antallet af afhængige aktører 2

Dette indikerer, at der skal lægges mere vægt på spillesessionsgrænser for at reducere antallet af potentielle problemer fra spil, herunder online.

Spil for mindreårige

Ifølge loven må kun personer på 18 år og derover spille. Undersøgelser foretaget af Spillemyndigheden for 2019-2023 viser dog, at mere end 50 % af spillerne får deres debut i gambling i en lavere alder, og 38 % begynder at spille umiddelbart efter at der fyldt 18 år:

Spil for mindreårige

Yderligere forskning har også fundet ud af, at unge, der begynder at spille tidligt, er mere tilbøjelige til at få problemer med spil senere eller lider af ludomani.

Spillemyndigheden tager initiativ til at løse problemer

Myndighedens statistiske overvågning giver os mulighed for at fremhæve de væsentligste problemer, der findes på det lovlige spillemarked i Danmark, og tilbyde effektive løsninger til at ændre situationen til fordel for fair og ansvarligt spil. Eksempelvis identificerede Spillemyndigheden i 2018 hovedproblemet med mindreåriges gambling – adgang til selvbetjente sportsvæddemålsterminaler uden aldersbekræftelse.

For at undgå dette er nogle love vedrørende brugen af ​​terminaler blevet ændret. Blandt andet blev der reguleret klare regler for placering af sådanne terminaler i indkøbscentre, cafeer og restauranter – nu er det vigtigt, at institutionens ansatte kan se maskinen og kontrollere alderen på dem, der vil bruge den. Du kan lære mere om sådanne krav på regulatorens officielle hjemmeside på linket.

Annoncekontrol

Spillemyndighedens licenserede operatører skal overholde markedsføringsbestemmelserne beskrevet i spilleloven og markedsføringsloven. Blandt de generelle bestemmelser hedder det:

  • hasardspil bør kun annonceres som en form for underholdning;
  • berømtheder eller berømte personligheder med offentlig indflydelse må ikke involveres i reklamer;
  • markedsføring bør ikke indeholde elementer, der skaber indtryk af, at spil kan være en løsning på økonomiske vanskeligheder;
  • gambling bør ikke placeres som en måde at opnå offentlig anerkendelse på;
  • reklame og markedsføring bør ikke rettes mod unge under 18 år.

Hvis spillere opdager uregelmæssigheder i reklamer for spil, kan de klage til Spilreklamenævnet eller Consumer Protection Commissioner.

Ledelsen kontrollerer ikke kun annoncering, men også marketingværktøjer såsom casinokampagner og bonusser. Operatøren må ikke tilbyde bonusser større end 100 % af indbetalingsbeløbet og må ikke tilbyde kampagner til en værdi af mere end 1.000 kr. Derudover bør alle betingelser for kampagner beskrives så detaljeret som muligt og der må ikke loves store, lukrative fordele. Samtidig er omsætningskrav også reguleret af Spillemyndigheden – indsatsen må ikke være mere end 10, mens indsatser i alle spil skal medregnes til 100%. Dette hjælper med at reducere den tid af spilsessionen, der kræves for at satse.

Alder og dokumentationsbekræftelse

For at forhindre mindreårige i at spille, kræver Spillemyndigheden, at operatørerne omhyggeligt verificerer identiteten på enhver, der registrerer sig hos et online casino eller bettingplatform. For at udføre denne verifikation anmoder udbydere om et personnummer (NemID og MitID identifikatorer). Derudover kan operatøren bede om scannede kopier af identitetsdokumenter, økonomisk status (tilstedeværelsen af ​​gæld til forsyningsvirksomheder, eksisterende lån osv.), fraværet af psykiske lidelser osv.

Spillemyndigheden begrænser ikke listen over efterspurgte dokumenter på nogen måde, da det kræver et utroligt grundigt tjek af alle spillere for at overholde principperne for lovligt og ansvarligt spil. Onlineoperatøren er simpelthen forpligtet til på enhver måde at sikre sig, at den har at gøre med en voksen, og gambling vil ikke have irreversible konsekvenser for ham.

StopSpillet

StopSpillet er en hotline fra Spillemyndigheden, som alle, der har problemer med spil kan henvende sig til. Du kan kontakte tjenesteoperatørerne i en online chat eller ved at ringe på 70 22 28 25. StopSpillet leverer følgende tjenester:

  • fuldstændig anonymitet – myndigheden indsamler data om, hvem der kontakter dem (spiller, pårørende, specialist) og om hvilket spørgsmål, dog
  • forbliver identiteten fortrolig information;
  • professionel og uvildig rådgivning om ansvarligt spil;
  • hjælp til at identificere problemer med spilleadfærd;
  • anbefalinger om muligheder for at løse problemer og eventuel gratis behandling for ludomani.

Du kan finde mere information om arbejdet i denne tjeneste, kontakte konsulenter eller tage en anonym selvevalueringstest for afhængighed på StopSpillets officielle hjemmeside.

ROFUS

ROFUS er et register hos Spillemyndigheden, der gemmer data om spillere, der ønsker at tage en pause fra gambling. Du kan tilmelde dig efter ID-nummer ved hjælp af NemID og MitID identifikatorer. For at gøre dette skal du logge ind på systemet og vælge perioden for selvudelukkelse – 24 timer, 1, 3 eller 6 måneder, eller for livet, og udfylde de nødvendige formularer. En sådan selvudelukkelse vil lukke din adgangstilladelse til ethvert landbaseret kasino og ethvert lovligt onlinekasino. Desuden vil operatører også tjekke spilleren for tilstedeværelse på listen, før de sender reklamer, og hvis personen er i ROFUS, vil han ikke modtage salgsfremmende eller marketingmateriale.

Systemet er ret vellykket, da det virkelig giver dig mulighed for at tage en pause fra gambling. Her er dynamikken i registreringer i ROFUS fra 2012 til 2022:

ROFUS registrerede 2012-2022

De fleste af de spillere, der ønskede at holde pause den 5. januar 2023, er unge mænd i alderen 20-29. Dette er den forventede statistik fra Spillemyndigheden, da det er den aldersgruppe, der spiller mest:

ROFUS registrerede efter køn og alder

En anden interessant trend i ROFUS er timingen for, hvilke spillere der tager en pause. 66 % af mennesker foretrækker en livstidsudelukkelse og vælger bevidst at holde op med at spille helt:

ROFUS registrerede efter udelukkelsestype

Vi mener, at det er fantastisk at have muligheden for helt eller midlertidigt at blokere for gambling på foranledning af en gambler. ROFUS er et fantastisk værktøj til at bekæmpe ludomani, som virkelig virker.

Spillemyndighedens effektivitet

Det er muligt at vurdere, hvor succesfuld Spillemyndigheden er med sine aktiviteter, baseret på dynamikken i resultaterne af udvælgelsen af ​​spillere. Eksempelvis var det i 2010 kun 39 % af danskerne, der valgte lovlige online casinoer, og i 2021 steg tallet til 90 %:

Andel af onlinespil i Danmark på sider med dansk tilladelse

Det tyder allerede nu på, at det sorte marked for gambling i Danmark gradvist er ved at forsvinde. Folk foretrækker et retfærdigt og lovligt spil, da Spillemyndigheden garanterer beskyttelsen af ​​deres forbrugerrettigheder. Derudover har lovlige operatører skabt fremragende betingelser for at spille for rigtige penge takket være de strenge krav og konstant tilsyn fra regulatoren. Det kontrollerede marked viser på denne måde forbløffende finansiel stabilitet, og takket være politikken for ansvarligt spil brugte spillere ikke meget mere på spil end i begyndelsen af ​​den aktive legalisering og liberalisering af spil:

årligt spilforbrug pr. dansker over 18 år

Selvom nogle spillere foretrækker ulovlige spiltilbud, er det gennemsnitlige forbrug på sådanne spil faldet fra 228 danske kroner til 151 kroner. Samtidig er spillerne så glade for det lovlige tilbud, at beløbet brugt på at spille i et online casino med en licens er steget fra 1.832 kroner til 2.056 kr.

Konklusion

Spillemyndigheden er en af ​​de mest respekterede spillemyndigheder i Europa. Dens licenser er anerkendt i mange jurisdiktioner, da de er af stor værdi. At få en licens i Danmark er ikke så let, desuden bliver operatører, selv efter en tilladelse, jævnligt kontrolleret for at sikre, at deres aktiviteter overholder gældende lovgivning. Det er takket være omhyggelig kontrol med licenstagere, at lovligt spil i Danmark virkelig er sikkert, og kan garantere ærlighed og gennemsigtighed ved betalinger.

Spillemyndigheden har opnået, at 90 % af spillerne vælger licenserede operatører, hvilket effektivt bringer det licensløse marked ned. Spillemyndigheden har kapacitet nok til at påvirke spilforretningen ikke kun i landet, men også på den internationale arena, hvilket giver myndigheden mulighed for fuldt ud at kontrollere lotterier, landbaserede spillehaller, væddemål og spilleplatforme. Regulatorens effektivitet bekræftes af statistiske data, så Spillemyndigheden kan være stolt af resultaterne af dets arbejde.

Referencer

  1. Spillemyndigheden
  2. Stop Spillet
  3. Retsinformation
  4. ROFUS er Spille­myndig­hedens register over frivilligt udelukkede spillere
  5. Consumer Protection Commissioner
  6. Spilreklamenævnet – træffer afgørelse i sager, hvor der klages over markedsføring af spil i Danmark
Søgeresultat: 24