Spiludbydere skal forberede sig på at operere under nye regler
De nye regler træder i kraft den 1. januar 2025. Fra nu af vil spiludbydere kun kunne udbyde deres produkter lovligt på det danske regulerede marked efter at have opnået en Spillemyndigheden-licens. Der er åbent for ansøgninger fra 1. september 2024.
Mere om licensering
For at forenkle tilladelsesprocessen har Spillemyndigheden udviklet retningslinjer og gjort ansøgningsskemaer tilgængelige online. Alle nødvendige oplysninger er tilgængelige på regulatorens officielle hjemmeside i afsnittet “Spilleverandører”.
Ifølge de nye regler skal alle casinospil, spilleplatforme, forretningsgange og systemer hos spiludviklere gennemgå test udført af akkrediterede virksomheder.
Først efter vellykket test og verifikation af overholdelse af Spillemyndigheden certificeringsprogram kan udbydere tilbyde deres produkter til spiloperatører.
Certificeringsprogrammet er i øjeblikket ved at blive gennemgået og vil definere spiloperatørernes og udbydernes ansvar. Det nye program er planlagt til at være klar medio juli 2024 og træder i kraft den 1. januar 2025.
Opdaterede certificeringsstandarder
Sammen med introduktionen af licenser til udbydere vil Spillemyndigheden lancere en ny online portal kaldet Spilleregistret, som skal hjælpe med at administrere spillecertifikater.
Lanceringen af portalen er planlagt til den 1. oktober 2024. Virksomheder, der ansøger om at blive en lovlig spiludbyder, vil modtage loginoplysninger og være i stand til at uploade deres oplysninger og spilcertifikater.
Det er vigtigt at bemærke, at eksisterende spilcertifikater forbliver gyldige, så allerede verificerede spil eller systemer skal ikke gencertificeres.
Fra 1. juli 2025 bliver det nye certificeringsprogram dog obligatorisk. Derfor bør spiludbydere og -operatører begynde at bruge det opdaterede program så tidligt som muligt for at sikre, at de er parate til at operere under de nye regler.